Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Elhízás

2010.11.27

OBESITAS

Éhínség és bőség

A világ 1/3-a éhezik

A világ 1/3-a kövér

Az elhízás gyakorisága

Statisztika

Nyugati országok:

25% nem elhízott

75% súlyprobléma

10-15% orvosi segítségre szorul

Magyarországon: Az elhízás hazai előfordulása a felnőtt korú lakosság körében mintegy 20%, ezenkívül a túlsúlyosok aránya 47%.

A WHO 1998-ban népbetegségnek nyilvánította.

Tudtad?

Egy átlagos 8-18 éves gyerek Amerikában naponta 3 órát tölt TV nézéssel.

Videózással és DVD nézéssel ez a szám 4 óra 15 percre növekszik.

Számítógépezéssel ez a szám 6 órát tesz ki.

Ki számít elhízottnak?

Testösszetétel

Férfi

Izom: 45%

Nem mob. zsír: 3%

Zsírraktár: 12%

Csont: 15%

Zsigerek: 25%

Izom: 35%

Nem mob. zsír: 12%

Zsírraktár: 15%

Csont: 12%

Zsigerek: 25%

Az obesitas definíciója

Az elhízás anyagcsere folyamatok genetikai, központi idegrendszeri vagy endokrin és környezeti hatásokra létrejövő zavara, amely az energiaháztartás egyensúlyának módosulását okozza. Ez a folyamat a táplálékfelvétel növekedésében és/vagy az energia leadás csökkenésében nyilvánul meg, majd fokozott zsírraktározáshoz vezet. Az elhízás krónikus és recidiváló betegség, amely tartós kezelést igényel, testsúlycsökkentés, majd súlytartás céljából.

Energia-egyensúly

Energiafelvétel Energialeadás

Táplálkozás Fizikai aktivitás 10-40%

Emésztés (fehérje) 5-15%

Egyéb anyagcsere 55-75%

Egy 22 BMI-vel rendelkező felnőtt esetében napi 100 kcal átlagos energiatöbblet 2-3 év alatt túlsúlyossághoz, 6-8 év alatt pedig obesitáshoz vezet.

Ha a bevitel meghaladja a leadást nem feltétlenül vezet elhízáshoz (gének, életkor, pajzsmirigy), de majdnem mindig igen.

Mi az elhízás mércéje?

Broca-szabály

Bőrredőmérés

Has/csípő-hányados

Komputertomográfia

Ultrahanggal

Mágneses rezonancia

Testtömegindex (BMI-TTI)

Broca-szabály

A centiméterben számított testmagasságból 100-at kivonva megkaptuk a normális testsúlyt kg-ban. Például egy 170 cm magas férfi vagy nő normális súlyát 70 kg tartottuk. (Nem vette figyelembe a nemet, az életkort, a csontozatot és az izmok tömegét.) Később a módosított Broca-szabály: a kapott eredményből levontunk még 10%-ot. (170-100=70, majd még 7 kg levonása után 63 kg lehetett.)

Bőrredő mérés

A test különböző, meghatározott pontjain végzett bőrredővastagság megállapítása után összeadhatjuk a különböző helyeken mért millimétereket, és megállapíthatjuk, milyen vastagon helyezkedik el a zsír a bőrünk alatt, vagyis mennyire híztunk el.

A bőrredő mérés helyei

A fájdalommentes méréshez egy fémből készült mérő-eszközt, úgynevezett kalipert használnak, amellyel az izom megfelelő pontján a bőr alatti zsírszövet vastagságát mérik. Leggyakrabban a háromfejű és kétfejű karizom, a lapocka, csípő, has, comb és lábszár feletti redőket méri meg egy gyakorlott szakember, a mérés pontosságának érdekében.

Has/csípő-hányados

A has/csípő-hányados segítségével egyszerűen el tudjuk különíteni egymástól a hasi vagy alma típusú, más szóval android elhízást, illetve a csípő és combtáji, körte vagy gynoid típusú elhízást. Előbbi általában a férfiak, utóbbi a nők zsíreloszlására jellemző.

A köldök fölött kétujjnyira mérjük meg a haskörfogatot, a csípő legnagyobb kerületén a csípő-körfogatot. Elosztva a haskörfogatot a csípőkörfogattal, kapjuk a has/csípő-hányadost. Pl. 100/80 = 1,25 hasi típusú elhízású férfi, vagy 70/90 = 0,77 csípőtájon elhízott nő elhízási típusát igazolja.

Body Max Index – Testtömeg index

A testtömeg és a testmagasság négyzetének hányadosa (TTI=kg/m2)

A konvenció alapján:

sovány testalkatról beszélünk 18,5 indexszám alatt,

normális értéket a 18,5-25 között levő indexszám jelöl,

I. fokú elhízás áll fönt 25-30 indexszám között, (túlsúlyos)

II. fokú elhízás áll fönt 30-40-ig, (elhízott)

III. fokú elhízás áll fönt 40 feletti indexszám esetén, (súlyosan elhízott)

Az obesitas

Járványtana

Klinikai megjelenési formája (endogén, exogén)

Szövődményei (anyagcsere zavarok: inzulin rezisztencia, 2. típusú diabétesz) szív- és érrend-szeri betegségek: magasvérnyomás, koronária betegségek, stroke, visszér, légzőszervi panaszok: horkolás, alvászavar, alvási apnoe, Pickwick szindróma, emésztőrendszer zavar: epekő, epehólyag betegség, ortopédiai elváltozások, daganatok, pszichológiai problémák)

Gének szerepe

A gének szerepe az elhízásban kb. 67 %.

Majdnem mindegyik az étvágy befolyásolásán keresztül fejti ki a hatását.

EZ AZT JELENTI, HOGY NEM OKAI AZ ELHÍZÁSNAK, CSAK MEGENGEDIK AZT! (permisszív gének)

Az éhség nem befolyásolható, de az étvágy igen.

Életmód, testmozgás, józan ész,

tanácsadás, gyógyszerek, sebészi kezelés.

Veszélyes életszakaszok

Az elhízásra hajlamos embert egész életében a súlygyarapodás réme fenyegeti

méhen belüli élet

hároméves kor

tizenegyedik év

serdülőkor

terhesség, szoptatás időszaka

harmincadik év táján a férfiaknál

változás kora a nőknél

Az elhízás ördögi köre

Az emberi szervezetben található zsír

Esszenciális vagy strukturális zsír

A sejtek belső miliőjének fenntartásához szükséges. Mennyisége a táplálkozási állapotból gyakorlatilag független. Csak szűk fiziológiás tartományon belül változik.

Depózsír

Az energia felvétel és felhasználás függvényében egyénenként, nemenként és életkoronként nagy változatosságot mutat. Egyik része a mélyen elhelyezkedő zsigeri, a másik a bőr alatt, testtájékonként különböző vastagságban lerakodó szubkután zsírréteg.

Zsírszövet nagyobbodás

Az emberi szervezetben a zsírsejtek száma átlagosan 20 milliárd. Az elhízás lényege a zsírszövetek megnagyobbodása. A zsírsejtek átmérőjének középértéke 25-50 mikron. A zsírszövet tömege nő,

ha szaporodik a zsírsejtek száma (hiperplázia).

ha változatlan sejtszám mellett nő az egy-egy sejtben tárolt zsír mennyisége (triglicerid) (hipertrófia).

A test zsír kívánatos értéke nemek szerint

férfi

Normális: 12-20% 20-30%

Határérték: 21-25% 31-33%

Elhízás: > 25% > 33%

Válasz az elhízásra: a testmozgás

Fizikai aktivitás

Hormonális stimulálás: a mellékvese velőállományából felszabaduló adrenalin elősegíti a zsírok mozgósítását. Bizonyos helyeken azonban nehezen mobilizálódik a zsír. Oka:

- alfa-2 receptor gátolja a zsír mobilizálást,

- béta receptor serkenti. Így azon testtájak zsírlerakódásaitól tudunk könnyebben megszabadulni, amelyekben főként béta receptorok találhatók. (egyenlőtlen receptoreloszlás)

Legkönnyebben a has bőre alatt és az izomszövetben lerakódott zsír mozgósítható, nehezen a combok, fartájék és a hasüregi zsírszövet távozik.

Izom munka

Az izom munka kezdeti fázisában az energiát a keringésben lévő glükóz és az izomsejtekben tartalékként felhalmozott glikogén lebontása szolgáltatja. A zsírsav felszabadítása lassúbb folyamat, később fokozódik.

Aerob körülmények között a mitochondriumokban történő sejtlégzés szolgáltatja az oxigént. A szervezetnek alkalmazkodni kell: izmok erei tágulnak, a szív perctérfogata nő. Amíg ez nem történi meg az izom gyorsan elfogyasztja a környezetében lévő oxigént.

Anaerob körülmények között a glikolízis során glükozt és tejsavat termel. (tejsavmájglükoz vissza az izmokhozvisszaépíti a megcsappant glikogénraktárat)

Anaerob energianyerés

Az anaerob alaktacid folyamatok vészhelyzetben, (ugráskor, dobáskor, sprintfutáskor) kapcsolódnak be. Üzemanyagként kreatin-foszfát (CP) és adenozin-trifoszfát (ATP) szolgál, melyekből mindössze 6-8 másodpercre elegendő készletünk van. A lemerült készlet néhány perc pihenés alatt újratöltődik.

Az anaerob laktacid folyamatok tejsavképződéssel járó 1-2 perces energianyerés. Maximális intenzitású terhelés során a vér tejsavszintje folyamatosan emelkedik és 1-2 perc múlva a savszint olyan magasra emelkedik (a pH értéke), hogy a további energia nyerési folyamat ellehetetlenül.

Aerob energianyerés

Az aerob glikogén vagy szénhidrátégető rendszer az izmokban és a májban tárolt glikogént használja (edzettségtől függően 90 perc körüli)

Az aerob zsírégető rendszer szervezetünk alapvető energiaforrása. Állandóan szolgáltatja az energiát az alapanyagcseréhez. Üzemanyagként zsírsavakat használ, melyekből még a sovány embereknek is napokra, hetekre elegendő készlete van. Mintegy 16 %-kal több oxigénre van szüksége azonos teljesítmény mellett zsírégetéskor, mint szénhidrátégetéskor. (Azonos pulzus és légzés mellett alacsonyabb sebességet tesz lehetővé.)

 

Az obesitas gyógytestnevelése

Javasolt mozgásanyag

A mozgatórendszer általános és funkcionális állapotának javítása:

általános és speciális izomerősítés

a talpboltozat erősítése

általános mozgásügyesség fejlesztése

egyensúlyérzék javítása

kialakult ortopédiai elváltozások korrigálása

A szív- és keringési rendszer edzése

Aerob mozgással (Tartósan végzett alacsony vagy közepes intenzitású mozgás, amely oxigént igényel és olyan követelményeket támaszt a szervezettel szemben, hogy az kénytelen javítani saját oxigénhasznosító kapacitását. Kedvező változást idéz elő a tüdőben, szívben és a keringési rendszerben. Az aerob edzés állóképességi tevékenység, amely nem igényel mozgásgyorsaságot.)

A légzőrendszer működésének javítása

A rekeszlégzés javítása

A vitális kapacitás növelése

Kedvező pszichés hatások kiváltása

A sikerélmények nyújtása!!!

A testmozgás megszerettetése!!!

A pszichés egyensúly helyreállítása, az önbizalom növelése.

Káros mozgások

Fárasztó, hosszan tartó állás.

Szokatlanul súlyos terhek emelése, hordása.

Túlságosan fárasztó, hosszan tartó gyalogtúrák, kirándulások.

Tartós függésgyakorlatok.

Hirtelen, gyors törzsfordítások, testhelyzet-változtatások.

Mélyugrások, s minden olyan ugrás, mely a megnövekedett testsúly miatt sérülésveszéllyel jár.

Hirtelen, lökésszerű terheléssel járó gyorsasági gyakorlatok.

Fokozott préseléssel járó gyakorlatok (különösen akkor, ha magas vérnyomás is társul az elhízáshoz).

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.